پایگاه خبری محیط زیست ایران
پیش خوان روزنامه ها
محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 4 نیرو نیوز مدارا
کد خبر : ۷۴۹۷۷۲
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پیاده روی اربعین قدرت نرم جهان تشیع است

رئیس بنیاد مهدویت اصفهان گفت: امروز پیاده روی و زیارت اربعین یک قدرت نرم شیعه و جهان تشیع در برابر معاندان و مخالفان و فرهنگ غرب است.

پیاده روی اربعین قدرت نرم جهان تشیع است

به گزارش پایگاه خبری اتحاد آنلاین، حجت الاسلام مهدی نیلی پور امروز در اصفهان با اشاره به بررسی تاریخی راهنمای اربعین و زیارت اربعین اظهار داشت: اربعین اول در سال 61 هجری قمری تشکیل شده، جابربن عبداله انصاری، یکی از اصحاب شجاع و رشید اهل بیت (ع) بود که در آن زمان نابینا شده بود و پیامبر (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسین(ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) را درک کرده بود.

رئیس بنیاد مهدویت اصفهان با اشاره به این که جابربن عبداله انصاری فضای امنیتی که برای جامعه شیعه حکومت اموی ایجاد کرده بود را شکست و خود را پیاده به کربلا رسانده بود، افزود: از طرفی قولی هست که اسرای کربلا و اهل بیت (ع) بعد از بازگشت از شام به زیارت امام حسین (ع) در اربعین اول آمدند و بعضی می گویند در اربعین دوم، این یک اختلاف تاریخی است.

وی با بیان این که اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی زیارت اربعین را بررسی کنیم سلول اولیه آن توسط اهل بیت (ع) و جابربن عبداله انصاری تشکیل شده گفت: این سلول در طول زمان رشد خود را به شکل تکاملی نشان داده است.

اربعین یک پدیده بسیار قدیمی است

نیلی پور با بیان این که اربعین یک پدیده بسیار قدیمی است، بیان کرد: در رابطه با زیارت با پای پیاده و برهنه روایت داریم، بسیاری از افراد و بعضی از معصومان مانند امام حسن (ع) زیارت خانه خدا را با پای پیاده می رفتند در زندگی ایشان هست که 25 سفر پیاده از مدینه به مکه مشرف شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در احوالات ملاصدرا آمده که ایشان 6 سفر پیاده به مکه مشرف شدند، تصریح کرد: پیاده روی در روایات آمده و یک سنت بوده است و ثواب چند برابری دارد و از لحاظ تاریخی نیز ریشه کهن دارد و از صدر اسلام بوده است.

وی ادامه داد: امروز با توجه به عرصه و میدان انقلاب اسلامی و حرکت های تمدنی و جهادی که در جهان اسلام شکل گرفته و جهان اسلام به یک نبوغی برای شناخت سرمایه های خودش برای مقاومت و ظهور بیشتر پیدا کرده، این اتفاق یک رشد جهشی پیدا کرده است.

نیلی پور با اشاره به احوالات شیخ انصاری عنوان کرد: ایشان و علمای بسیاری راهپیمایی زیارت را با پای پیاده داشتند، به ویژه در اربعین که یک سنتی در بین بسیاری از علما بوده و یک راهی به نام طریق العلما داریم که در کنار مسجد سهله است و علمای بسیاری مسیر نجف تا کربلا برای زیارت طی می کردند.

رئیس بنیاد مهدویت با اشاره به پیاده روی ائمه برای اربعین گفت: شخص امام معصومی را که اگر ما برای اربعین اول قائل باشیم امام زین العابدین(ع) است که از سفر شام به کربلا آمده، ایشان اولین معصومی است که کربلا را زیارت کردند و بعد از آن حضرت زینب (ع) است و بعد از آن مشوق هایی داریم.

پیاده روی اربعین یک انفجار در نتیجه فشارهای تاریخی است

وی با اشاره به این که در زمان بنی امیه و بنی عباس امکان چنین زیارت هایی به دلیل فساد آن ها وجود نداشته است، افزود: اگر امروز چنین اتفاقی را می بینیم این یک انفجاری است که در نتیجه آن فشارهای تاریخی و یک احساس آزادی است که به برکت خون شهدا، شیعه می تواند در سرتاسر جهان اسلام خودش را به کربلا برساند و زیارت کند.

نیلی پور اضافه کرد: در زمان صدام از راه های روستایی شیعیان خودشان را به کربلا می رسانند و بعضاً با برخوردهای صدام روبه رو می شدند، صدام آن ها را اعدام صحرایی می کرد، بعد از سقوط صدام کم کم بارقه های آزادی برای زیارت کربلا و عتبات و امام حسین (ع) با پای پیاده از نجف به کربلا شدت گرفت و در ده سال گذشته یک رشد جهشی داشته است.

رشد صد در صدی زائران ایرانی در پیاده روی اربعین

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به این که اگر در سال اول برای اربعین از ایران 200 هزار نفر رفتند در سال بعدی 400 هزار رفتند، خاطرنشان کرد: اگر نمودار جمعیتی را بررسی کنیم، هر سال یک رشد صد در صدی جمعیت زائر از ایران را می بینیم و همین اتفاق هم در عراق افتاده است و شیعیان عراق هم از نظر میزبانی و زیارتی یک حرکت و تحول بسیار سنگین و عمیقی از تمام روستاها و شهرها شروع می شود و خود را به کربلا می رسانند؛ جهان اسلام، اروپا، هندوستان و پاکستان به مرور وقتی احساس آزادی کردند، پیاده روی اربعین یک حرکت جهانی شد.

وی با اشاره به علت پیاده رفتن به زیارت بیان کرد: امام حسن (ع) هنگام زیارت شتر و اسب را به دنبال خود حرکت می دادند اما پیاده زیارت می رفتند، فلسفه آن این بوده که بعضی از افراد این تحلیل را نکنند که امام حسن (ع) به خاطر فقر و نداشتن مرکب این پیاده روی را انجام می دهند، همراه خود مرکب را می بردند اما پیاده سفر می کردند به خاطر این که ارزش پیاده روی را نشان دهند.

نیلی پور ادامه داد: در قرآن در آیه حج خداوند به ابراهیم می فرمایند، ای ابراهیم به مردم دعوت کن که آن ها به سمت خانه من حرکت کنند برای زیارت شما و معرفت شما به عنوان ولی خدا و از طریق شما با پای پیاده، بنابراین در قرآن کریم زیارت با پیاده مکه را اشاره داریم و در روایات هم اشاره شده و به هر قدمی ثواب حج و عمره برای شما منظور می شود.

پیاده روی در زیارت یک ریاضت شرعی است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اساس تأکید بر سفر زیارت با پای پیاده به این معنا است که یکی از عوامل بسیار مهمی که در سازندگی ما مؤثر است ریاضت است؛ ریاضت در ادبیات به معنای ورزش است و برای اینکه به روح مان یک قدرت دهیم باید اعمال مثبت را تکرار کنیم و پیاده روی در زیارت یک ریاضت شرعی است که به همراه آن حس و حال زیارت در ما تقویت می شود و  چتر حاکم بر این ریاضت و زیارت هم عبادت و تقرب خداوند است.

وی با اشاره به این که کسی با پای پیاده به زیارت برود یک متانت، وقار و آمادگی جسمی و روحی برای ارتباط عاشقانه در حرم برای او فراهم می شود، افزود: بسیار تفاوت دارد که انسان با ماشین سفر کند یا با پای پیاده و زحمت؛ به ویژه در زیارت کربلا چون کرب و بلا یعنی اساس تربیت عاشورایی بر جهاد و قبول زحمت و رنج در راه خدا است.

نیلی پور با بیان این که کسانی که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت کنند، یک سنخیت و یک تشابه خیلی کم نسبت به حرکت امام حسین (ع) و آن تشنگی، گرسنگی و صحراگردی امام حسین (ع) در مسیر جهاد در اره خدا به آن ها دست می دهد، گفت: افرادی که با پای پیاده به کربلا می روند، حس و حال و معرفت بهتری از کربلا و حرکت امام حسین (ع) و درک حالت های معنوی ایشان به آن ها دست پیدا می کند.

تجهیز زوار ثواب زیارت دارد

رئیس بنیاد مهدویت با اشاره به رشد زائران و همزمان با آن رشد پذیرایی و موکب داران بیان کرد: تجهیز زوار ثواب زیارت دارد و تجهیز مادی، اگر مسافر کربلا را رساندی و خدمتی به او کردی تماماً حول محور زیارت است و نوعی شراکت در ایجاد فضای زیارت برای دیگران است که فرد را سهیم آثار زیارت می کند.

وی با بیان این که فرهنگ عاشورا یک فرهنگ مبتنی بر فداکاری در راه خدا و بر اساس اصول اخلاقی سخاوت و از خود گذشتگی و تمرین برای رضای خدا بوده است، خاطرنشان کرد: موکب داری بخشی از فرهنگ زیارت قلمداد می شود، یعنی افرادی که نمی توانند مستقیم به زیارت امام حسین (ع) بروند، از طرق موکب داری و پذیرایی از زائران امام حسین (ع) خود را شریک زیارت ایشان و جریان بزرگ ولایی می کنند.

نیلی پور با بیان این که در قبل از انقلاب اسلامی زیارت جنبه عبادی داشت، تصریح کرد: امروز پیاده روی و زیارت اربعین یک قدرت نرم شیعه و جهان تشیع در برابر معاندان و مخالفان و فرهنگ غرب است و یک مانور بزرگ قدرت و اقتدار است و جنبه سیاسی قدرتمندی دارد.

پیاده روی اربعین سبب اتحاد در جهان اسلامی شده است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیاده روی اربعین یک مسیر بسیار مهمی برای تربیت، سازندگی جوانان و پالایش و آرایش روح آن ها به زیبایی های اخلاقی است، افزود: پیاده روی اربعین بسیار فضای پر سخاوت و تعاونی است که بین شیعه اتفاق افتاده است و سبب اتحاد در جهان اسلامی شده است.

وی با بیان این که یکی از معجزات خون امام حسین (ع) است که به سرعت سرمایه ها را به دست می آوریم، ادامه داد: هم وحدت جهانی در بین شیعه و مسلمان ایجاد می شود و هم فرهنگ سخاوت ارتقا می کند و آن تعصب های عجمی و عربی در حال از بین رفتن است و یگانگی و اتحاد حول محور امام حسین (ع) ایجاد می شود و این که باید از این سرمایه ای که در جهان اسلام ایجاد شده حداکثر بهر ه برداری را داشته باشیم.

نیلی پور با اشاره به آینده پیاده روی اربعین گفت: این شلوغی یکی از موضوعاتی است که مورد خشنودی خداوند است، در مراسم حج خداوند نفرموده که هر کسی هر زمانی در طول سال خواست مکه برود، همه اعمال حج را متمرکز کرده و تجمع مومنان یکی از شعائر است و هم برای آن ها و دشمنان درس های  فراوان دارد.

رئیس بنیاد مهدویت با تأکید بر این که باید شلوغی پیاده روی اربعین را بپذیریم و هزینه آن را بپردازیم، عنوان کرد: باید تحمل و صبر کنیم و برای دیگران جا باز کنیم، شلوغی و ازدحام مورد نظر است و نباید به نگاه منفی به آن نگاه کرد، برای یک بازی هر چی تماشاچی بیشتر باشد برای بازیکنان بهتر است، هر چه نماز جماعت پر جمعیت تر و حج شلوغ تر باشد بهتر است و یکی از اهداف عالی و معنوی است.

وی با تأکید بر این که باید به سمت برنامه ریزی و ساماندهی بیشتر برویم، تصریح کرد: باید جا باز کنیم برای دیگران که موفق به زیارت نشدند و نظم مان را بیشتر کنیم و فرهنگ تحمل یکدیگر را ارتقا دهیم و کمک کنیم با کم خوردن با اسراف نکردن و بی نظم نبودن.

نیلی پور با بیان این که در مسیر کربلا باید به اندازه نیاز خود از پذیرایی موکب ها استفاده کرد، گفت: باید در این پیاده روی رعایت همدیگر را کنیم، آن مدیریت حاکم بر جریان این ظرفیت را بیشتر از این دارد تا افراد از این زیارت اربعین بهره برداری کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید طول سفر را توسعه دهیم و از جهاتی کوچک کنیم، بیان کرد: باید مراسم اربعین را توسعه زمانی دهیم تا افراد بتوانند از این فضای زیارتی استفاده کنند، شخصی که زیارت می کند باید بلافاصله بیرون بیاید و اگر به این امر عمل کنیم و نجف و کربلا را زود ترک کنیم و برای سایر زوار جا باز کنیم این اتفاق رشد بیشتری هم دارد.

انتهای پیام/63101/ک30/

منبع فارس
ثبت نظرات
captcha