پیش خوان روزنامه ها
محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 4 نیرو نیوز مدارا
کد خبر : ۷۴۲۹۴۱
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

«مستند مسابقه خانه ما» بر تجمل ژانری در تلویزیون غلبه کرد

یک کارشناس رسانه گفت: یکی از محاسن مسابقه خانه ما این است که توانسته بر تجمل ژانری در تلویزیون غلبه کند و سادگی خانواده ایرانی را آن گونه که هست به تصویر بکشد.

«مستند مسابقه خانه ما» بر تجمل ژانری در تلویزیون غلبه کرد

به گزارش پایگاه خبری اتحاد آنلاین، «مریم جلالی» کارشناس حوزه رسانه درباره این برنامه گفت: در این گونه قالب ها و ساختارهای برنامه سازی که دوربین وارد خانه افراد می شود، فراتر از یک مسابقه، رقابت به سویی پیش می رود که فقط عنصر هیجان تعیین کننده نیست بلکه آموزش  نیز تعیین کننده است. این همان (Educainment)  یا «آموزش از راه سرگرمی» است. اینها قالب های جدیدی است که برنامه سازان به تازگی در حال تجربه مؤلفه های خاص آن هستند و به سمتی می روند که از این قالب استفاده کنند. 

جلالی اظهار کرد: در این بین نکته مهمی که نباید از آن غافل شد، همخوانی این قالب با مبانی فرهنگی  کشورمان است. به هر حال  منشاء این شکل از برنامه سازی، کشورهای غربی هستند. خانواده های غربی در خیلی از موارد ملاحظات ما را ندارند اما فرهنگ ما مبتنی بر آبروداری است و نمی توانیم همه مؤلفه های زندگی خانواده را روی آنتن رسانه ببریم و همه چیز را رک و پوست کنده منعکس کنیم. چراکه مشکلاتی ایجاد می شود. 

وی افزود: اگر هم قرار باشد در ضبط برنامه دکوپاژ داشته باشیم، برنامه از حالت مستند خارج می شود. بنابراین باید در گزینش خانواده ها و نوع چالش هایی که گذاشته می شود ملاحظاتی را در نظر گرفت و دقت کرد. این امر نیازمند دورخیز محتوایی و یک برنامه پژوهشی  است. باید این خانواده ها از نظر وضعیت و خاستگاهشان بررسی کرد و بعد فرایند تولید را با بردن دوربین درون خانواده ها آغاز کرد. در نظر گرفتن سبک زندگی خیلی مهم است. ما نمی توانیم بدون توجه به فرجام کار از افراد استفاده ابزاری داشته باشیم. آبروی خانواده و احترام به اعضای این نهاد مهم است. پس در یک مستند مسابقه یا «رئالیتی شو»  با چنین محتوایی، باید مرز بین حفظ آبروی خانواده و جذابیت حفظ شود. 

تهیه کننده تب تاب عنوان کرد: این که می گویم ما  به یک دور خیز محتوایی نیاز داریم برای این است که خانواده باید از جوانب متعدد همچون پیشینه، نوع تعاملات و تاب آوری در برابر چالش ها سنجیده شود نه اینکه صرفاً برای ایجاد هیجان در رسانه، زندگی یک خانواده را به مخاطره بیندازیم. 

جلالی با اشاره به این که علاوه بر تماشای این مستندمسابقه از شبکه نسیم به خاطر عضویت در شورای داوری جشنواره جام جم نیز برنامه تلویزیونی خانه ما را به صورت کامل دیده است افزود: یکی از محاسن مسابقه خانه ما این است که  توانسته بر تجمل ژانری در تلویزیون  غلبه کند و سادگی خانواده ایرانی را  آن گونه که هست به تصویر بکشد. این برنامه در عین حال که تصنعی نیست، احساس خوشایند ورود به یک خانواده را در مخاطب ایجاد می کند که همه ما به نوعی از آن خاطره داریم. خانه ما در عین حال برخی روابط را نیز آموزش می دهد. 

وی اظهار کرد: با این وجود، تناسب فرم و محتوا نیز باید رعایت شود. شرایط برنامه وقتی خانواده های یزدی شرکت کنندگان در این مسابقه هستند با زمانی که که وارد یک خانواده از اهالی رشت می شویم متفاوت است.اینجاست که رعایت مقتضیات زندگی خانواده ها مهم می شود. نباید به بهانه زیباسازی یا متناسب کردن با ژانر تلویزیون، سبک خاص زندگی خانواده ها دستکاری شود. باید این هنر را داشته باشیم که با وجود بستن  کادرهای زیبا، حس و حال و خانواده ها و تعامل افراد را هم  به تصویر بکشیم به گونه ای که رنگ بازیگری و تصنعی به خود نگیرد. «خانه ما»  در این زمینه تجربه خوبی دارد و هر چه پیش رفته بهتر شده است. 

جلالی اشاره ای هم به تداوم خانه ما در هفت فصل کرد و گفت:  اصولاً همین تداوماین برنامه  تا فصل هفتم موجب شده تجربه خوبی از روابط خانوادگی پیدا کند و خودش را ارتقا دهد. این پیشرفت کیفی در میزانسن و قاب بندی ها خودش را نشان می دهد. برنامه یک روند رو به پیشرفت و توسعه محور داشته است،اما بایدمراقب بود  تصنعی نشود.

وی افزود: علاوه براین، این برنامه ها باید از مکمل ها و پیوستهای رسانه ای در مطبوعات و فضای مجازی برخوردار باشند تا پیامشان امتداد داشته باشد. با همین مکمل های رسانه ای می توان ارتباط با شرکت کنندگان مراحل قبلی را نیز حفظ کرد. اگر اتفاقی یا داستانی در خانواده ای شکل می گیرد باید در رسانه های مکمل برنامه به آن پرداخته شود. این پیوست رسانه ای با اتصال به برنامه  هایی که روی آنتن است به  امتداد پیام کمک می کند.

این کارشناس رسانه عنوان کرد:  در مجموع طراحی برنامه  باید کاملا مبتنی بر هدف برنامه ساز باشد یعنی بدانیم که  هدف فقط سرگرمی است یا مقولاتی همچون نشان دادن تمایز سبکهای زندگی،آموزش تعاملبین اعضای خانواده، مدیریت بحران، تصحیح رفتارهای اجتماعی و.. هم مدنظر قرار دارد؟

جلالی در انتها به عنوان یک پیشنهاد گفت: می توانیم در بخش هایی که خانواده ها با یک چالش مواجه می شوند، با شیوه های جذاب گرافیکی به یک کتاب معتبر و مورد تأیید متخصصان درباره آن معضل اشاره کرد. کتابی که خواندن آن بتواند به مخاطبانی که در موقعیت مشابه درگیر هستند کمک کند. این موضوع به خلق یاارئه داده می انجامد و در برنامه های با  حجم و گستردگی مستند مسابقه خانه ما تولید محتوا و ابَرداده ها بسیار مهم است.

انتهای پیام/

منبع فارس
ثبت نظرات
captcha