قیمت طلا، سکه و ارز قیمت روز خودرو
پیش خوان روزنامه ها
روزنامه ها
محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 2 محل تبلیغات شما اینجاست 4 نیرو نیوز مدارا
کد خبر : ۷۲۲۵۱۰
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

نگاهی به فیلم «قصر شیرین»

قلب فروشی آقای کارگردان با نرخ قدیمی دلار!

فیلم سینمایی قصر شیرین روایتی سیاه بر بستر تفکر فمینیسم همیشگی است که مردان زن ستیز در آن حضور پررنگ داشته و پدرانی که نسبت به خانواده خود بی تفاوت هستند نقش جدی دارند.

قلب فروشی آقای کارگردان با نرخ قدیمی دلار!

به گزارش پایگاه خبری اتحاد آنلاین، رضا میرکریمی یکی از فیلمسازانی است که کارنامه فعالیت های او تا به امروز نشان داده که از ظاهر و باطن هماهنگی برخوردار نبوده و اساسا همخوانی چندانی میان سخنان و افعال او وجود ندارد و فیلم سینمایی قصر شیرین نیز آخرین شاهد بر این مدعی است؛ فیلمی که با حال و هوای تازه کارگردان خود ساخته شده و به جشنواره فجر آمده تا بتواند با قصه ای متفاوت، تفکرات و منویات مجهول کارگردان اثر را در زیرلایه های خود جا دهد و در منظر عمومی ایشان را که دیگر چند سالی است که به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز شناخته می شود را به مرتبت و منزلت یک فمینیست تمام عیار نایل سازد و وجهه جهانی او را به مدافع سرسخت حقوق زنان فزونی بخشد. پس باید توجه داشت که کارگردان اثر اگر چه در موعد سخن گفتن و سخنرانی در جمع نهادها و سازمان های حاکمیتی، از خود وجاهتی ویژه می سازد؛ اما در واقع عمق تفکری که در خود پنهان نموده، واقعیتی است که در عرصه تصویرسازی از آن، به فیلم سینمایی قصر شیرین منتج می گردد؛ واقعیتی که در عمق تفکرات پوچ گرایانه یا همان نهلیسم کارگردان اثر نهفته بوده و به صورتی محسوس در مجموعه آثار او در سال های اخیر هویدا گردیده است و اگر چه همچنان به بیانیه خوانی منتج نشده و آقای کارگردان همچنان سعی دارد تا از ابراز عمومی و دیالوگ گونه آن برخلاف سایر دوستان خود پرهیز نماید، تا مبادا سرمایه گذاران دولتی و سازمانی خود را از دست دهد.



فیلم سینمایی قصر شیرین در اصل داستان زنی به نام شیرین است که مخاطب در طول فیلم به هیچ عنوان او را نمی بیند؛ زن قدیسه ای که سال ها در کنار مردی ظلمانی و سیاه با نام جلال زندگی کرده و از او یک دختر و پسر دارد؛ زن قدیسه ای که حتی در ذهن کودکان خود از نیز برای شوهر ظالم خویش، قصری خیالی  ساخته است و این در حالی است و در این میان آنچه که مخاطب سینمایی در این اثر می بیند؛ شخصیتی به نام جلال است که به عنوان راننده کامیون، سال ها پیش در اثر تصادفی ناخواسته و بدلیل عدم پرداخت دیه زندانی می شود و در این میان شیرین همسر او با فروش خانه مبلغ دیه را فراهم کرده و جلال را از زندان ازاد می سازد؛ اما او پس از آزادی زن و فرزندان خود را رها ساخته و دیگر به خانه و شهر خود بازنمی گردد و در این میان شیرین نیز با کارگری در گلخانه آقای داوودی، به همراه سایر زنان بی سرپرست شخصا مخارج خانواده خود را تامین می سازد و ... تااینکه شیرین بیمار شده و از جلال می خواهد به دیدار او برود؛ شیرین در حین مداوا دچار سکته مغزی می شود و جلال با اطلاع از این موضوع، قلب او تنها در ازای دریافت ۵۰ میلیون تومان پول می فروشد!


در مجموع فیلم سینمایی قصر شیرین روایتی سیاه بر بستر تفکر فمینیسم همیشگی است که مردان زن ستیز در آن حضور پررنگ داشته و پدرانی که نسبت به خانواده خود بی تفاوت هستند نقش جدی دارند و طبق معمول سال های اخیر سینمای ایران، حامد بهداد ایفاگر نقش چنین مردی است و البته این بار با نام جلال سعی می کند تا وجهه ای عصبی تر و بی رحم تر از مرد ستمگر ایرانی را به نمایش بگذارد و در این میان کارگردان اثر نیز نیز در امتداد سیر فیلم سازی خود در خیلی دور خیلی نزدیک؛ به همین سادگی، امروز و دختر توانسته تا در حد آستانه تحمل نهادهای بودجه دهنده فرهنگی، به ترسیم پلیدی و پلشتی مرد مسلمان ایرانی بپردازد و کیان متلاشی خانواده ایرانی را ترسیم نماید و در نهایت البته به مانند زندگی واقعی خود خوب بلد است هر چیزی کثیفی را تمیز جلوه دهد و با رنگ و لعاب به مخاطب خود عرضه کند؛ به گونه ای که در فیلم سینمایی قصر شیرین، دختر و پسر جلال همین نقش را دارند و چرب زبانی های دختر بچه فیلم و بالاخص بخش پایانی اثر، یعنی صحنه گریه و تمنای پسربچه جهت نجات روباه و ... صرفا جهت تطهیر فضای سیاه و محتوای پلشت فیلم مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع سینما پرس
کلید واژه :

فیلم سینمایی قصر شیرین

،

جشنواره فجر

ثبت نظرات
captcha