قیمت روز خودرو
پیش خوان روزنامه ها
روزنامه ها
بانک ملی محل تبلیغات شما اینجاست 2 بانک سپه محل تبلیغات شما اینجاست 4 نیرو نیوز مدارا
کد خبر : ۷۱۹۲۶۵
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

نقاشی پشت شیشه و شیوه های رضاخان در آن

ظاهری آرام و مهربان دارد. مرتب می خندد. به همین دلیل گرم و صمیمی به نظر می رسد. تا به حال نمایشگاه های زیادی برگزار کرده است.

نقاشی پشت شیشه و شیوه های رضاخان در آن

به گزارش پایگاه خبری اتحاد آنلاین، این نمایشگاه ها (چه انفرادی و چه گروهی) او را به عنوان یکی از افراد شاخص در زمینه نقاشی پشت شیشه معرفی کرده زیرا کمتر کسی را می‌توانید بیابید که این تعداد نمایشگاه در کارنامه خود ثبت کرده باشد. به همین دلیل با دیگر پیشکسوتان بسیار متفاوت است. معرفی این هنر در سطح گسترده و ایجاد شاخه های بسیار و تشویق هنر آموزان به ایجاد سبک های شخصی هم او را با دیگر پیشکسوتان این هنر بسیار متفاوت نشان می‌دهد. جدای از موردهای ذکر شده در بالا سعید رضاخان بیشتر با نقاشی هایی که از پرندگان کش کشیده شناخته می‌شود. به شکلی که تا امروز هیچ نمونه دیگری مانند نقاشی های او را شاهد نبوده ایم و می توانیم ادعا کنیم نقاشی های او خاص هستند. 
مصاحبه ای که در زیر می خوانید به نحوه نقاشی های استاد سعید رضاخان می پردازد و تا حدودی شیوه های او را در نقاشی پشت شیشه باز گو می کند. 

سلام. 
من هم سلام دارم خدمت شما. 

کمی در مورد نقاشی هایتان بگویید و اینکه چه تفاوتی با آثار دیگر هنرمندان این رشته دارند؟ 
مجموعه های مختلفی را در پشت شیشه کار کرده ام ولی مجموعه پرندگان ایران به دلیل برگزاری نمایشگاه های مختلف شناخته شده تر است. در مورد تفاوت هم باید بگویم که یک کار تازه در نقاشی پشت شیشه است و پیش از این سابقه چنین کاری در پشت شیشه وجود نداشته. به همین دلیل تا حدود زیادی این گروه از آثارم خاص هستند و نمونه دیگری ندارد. 

چرا پرندگان را موضوع اصلی این آثار قرار دادید؟ 
نمی دانم. تا بحال هم به این موضوع فکر نکرده ام. شاید به دلیل علاقه شخصی ام نسبت آنها بود یا شاید به خاطر زیبایی و جذابیت آنها ولی هرچه بود یک تجربه کوچک شخصی به یک کار گسترده تحقیقاتی چند ساله تبدیل شد و امروز به نوعی به شناسنامه من تبدیل شده است. 

آیا در ارتباط با محیط زیست ایران، غیر از پرندگان موضوع یا موضوعات دیگری را هم مورد توجه قرار داده اید؟ 
در سالها پیش تعدادی تک اثر با موضوعاتی مانند ماهی ها و یا پستانداران کار کردم که از نظر تعداد بسیار محدود بودند. این روزها هم سفارش یک مجموعه را را در ارتباط با پستانداران گرفته ام که امیدوارم زودتر آماده کنم و تحویل دهم. واقعیت این است که خیلی دوست داشتم موضوعی غیر از پرندگان کار کنم که این سفارش بهانه‌ لازم را به دستم داد و حالا می توانم آنرا تجربه کنم. 

این مجموعه شامل چه آثاری است؟ 
یک مجموعه ۳۰ تایی از انواع گربه‌سانان است و احتمال دارد پیش از تحویل آنرا به نمایش عمومی بگذارم. البته باید ببینم نظر سفارش دهنده در آخرین لحظات چیست؟ با این وجود فکر می کنم که مثبت باشد. اما هرچه باشد حقوق مادی آن آثار متعلق به خریدار است. 

در مورد مجموعه پرندگان آیا همه نقاشی ها به یک شیوه کشیده شده اند؟ 
کلیت یکی است. یعنی همه بر پایه واقعیت گرایی و بر اساس کلیدهای شناسایی کشیده شده اند. اما از نظر روش و ضربه قلم با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت ها به دو عامل باز می‌گردد. عامل نخست خود پرنده است. رنگ پرها و حالت آنها دلیلی برای استفاده از قلمی خاص است. من بطور معمول برای کشیدن پرهای اطراف منقار جغدها از قلم موی بادبزنی استفاده می‌کنم. این قلم مو کار را بسیار آسان می‌کند و فرم و حالت آنها را به خوبی نشان می‌دهد. در صورتی که برای کشیدن پرهای شاف و یکدست پرندگانی مانند پری شاهرخ از قلم موی آبرنگ با شماره ۱۰ استفاده می‌کنم. چون احساس می کنم این قلم مو برای به تصویر کشیدن چنین پرهایی کاربرد خوبی دارد. برای کشیدن برخی از پرندگان هم بهتر است از قلم موهای بسیار ظریف استفاده کرد. حالا این قلم موهای ظریف را می توانیم در کشیدن خطوط استفاده کنیم یا اینکه با ضربه های کوچک و کنار هم بافت لازم را ایجاد کنیم. عامل دوم به روحیه و حس و حال من در لحظه نقاشی باز می‌گردد. آن حال باعث می‌شود تا از قلمی خاص و یا شیوه‌ای خاص در نقاشی استفاده کنیم. 

در مورد شما انتقاداتی وجود دارد. نظر خودتان چیست؟ 
چه انتقادی؟ انتقاد زیاد است. منظورتان کدامیک است؟ 

انتقاد از نظر موضوع آثار خودتان و تشویق هنر آموزان به نقاشی با شیوه‌های شخصی... 
این انتقاد به من زیاد شده است. عده‌ای آمده اند و یک سری چهارچوب های خاص را برای نقاشی پشت شیشه در نظر گرفته اند. این افراد کسانی را که خارج از تفکرات آنها کار می‌کنند به نوعی اصطلاحا تکفیر می‌کنند. اما آیا نقاشی مانند درس املا است که یک نفر از روی متن بخواند و شخص دیگری بنویسد؟ من از رنگ روغن برای نقاشی پشت شیشه استفاده می‌کنم که سطح آن را می پوشاند و به نور اجازه عبور نمی دهد. همچنین در پشت شیشه نقاشی می کشم. فکر می‌کنم همین دو عامل برای نقاشی پشت شیشه کفایت کند. به افرادی هم که به من مراجعه می‌

کنند پیشنهاد می دهم تا به دنبال سبک شخصی خودشان باشند و از کپی کاری پرهیز کنند. هرکسی باید راه خودش را در هنر پیدا کند و طبق همان پیش برود تا موفق شود. این مطلب که برخی انتقاد می‌کنند چرا من پرندگان را می کشم؟ یا اینکه چرا به هنرآموزان سفارش می کنم به دنبال راه خودشان باشند؟ فکر می کنم ریشه در جایی دیگر دارد. 

آیا این نوع از انتقادات در مورد دیگر هنرمندان نقاشی پشت شیشه هم وجود داشته یا دارد؟ 
بله نمونه بارز آن سرکار خانم مهین عظیما است. من بارها شنیده ام که عده ای آثار ایشان را متهم کرده اند به نداشتن اصالت و اینکه آثار ایشان نقاشی پشت شیشه نیستند. نکته جالب توجه در مورد ایشان زبان جدیدی است که این هنرمند گرامی در نقاشی پشت شیشه ایجاد کرده است. خانم مهین عظیما گل و مرغ را به شیوه خاص خود می‌کشید و با گذشت زمان آن را پرورش داد. حالا یک سری افراد که سواد هنری چندانی هم ندارند می آیند و در مورد تابلوهای ایشان صحبت می‌کنند. شما بروید و تحقیق کنید ببینید کدامیک از این به اصطلاح منتقدان سواد هنری شان در سطح این بانوی شیشه نگار است. 

چه پیشنهادی برای کسانی که در ابتدای راه هستند و یا می خواهند این هنر را آغاز کنند دارید؟ 
پیشنهادم این است که به مسایل حاشیه‌ای فکر نکنند و شیوه‌های مختلف را نقاشی پشت شیشه آزمایش کنند سپس به دنبال سبک شخصی خودشان باشند. زیرا کپی برداری از آثار دیگران سود چندانی ندارد. 

برای شما آرزوی موفقیت می کنم. 
من هم برای شما آرزوی روزهای درخشانی دارم.

کلید واژه :

نقاشی پشت شیشه

،

سعید رضاخان

ثبت نظرات
captcha