قیمت روز خودرو
پیش خوان روزنامه ها
روزنامه ها
بانک ملی محل تبلیغات شما اینجاست 2 بانک سپه محل تبلیغات شما اینجاست 4 نیرو نیوز
کد خبر : ۷۱۸۳۷۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

جایگاه سینما در چهل سالگی انقلاب اسلامی (۲)

چهار دهه مدیریت سینما؛ بلاهت یا خیانت، مسئله این است!

پس از انقلاب عده ای با رانت و روابط خود توانستند وارد عرصه فیلم سازی شوند و در حال حاضر همین افراد با تاسیس پردیس های سینمایی عملا چرخه ی صنعتی سینما را از آن خود کرده اند و برای اطمینان از بازگشت سرمایه وکسب سود بیشتر به ساخت آثار کمدی سطحی، سخیف و با درون مایه های اروتیک و سکسی اهتمام می ورزند.

چهار دهه مدیریت سینما؛ بلاهت یا خیانت، مسئله این است!

به گزارش پایگاه خبری اتحاد آنلاین، محمدعلی سلیمانی / در خردادماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی، محمد خاتمی به عنوان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فخرالدین انوار را به معاونت سینمایی این وزارتخانه منصوب کرد و او نیز یک گروه ویژه برای رسیدگی به وضعیت صنعت سینمای ایران در پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل داد. گروهی که سیدمحمد بهشتی، محمد مهدی دادگو و محمد آقاجانی در آن عضویت داشتند.



البته باید توجه داشت که در جریان پیروزی انقلاب، سینماهای کشور به دلیل عدم حضور خوراک نمایشی مناسب تعطیل شده و تا سال ۱۳۶۲ هجری شمسی، تعداد سینماهایی که راه اندازی و فیلم هایی که ساخته شد، اندک و محدود بود و تشکیل چنین گروهی سبب شد تا ایشان طی نشست های متعددی، اقدام به بازشناسی موقعیت، آسیب ها و چشم انداز سینمای ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی نمایند و در مجموع مدیران وقت فرهنگی کشور را به این نتیجه برسانند که مجموعه ای جداگانه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مقوله رسیدگی کند؛ مجموعه ای که در محدودیت های آرمانی انقلاب اسلامی نگنجد و بتواند با فراغت از نگاه اسلامی به ساماندهی صنعت سینمای ایران مبادرت ورزد.



بر این اساس، باشگاه فارابی که در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب های نمایش فیلم تأسیس شده بود و اساسنامه مدونی داشت، توانست به عنوان گزینه ی اصلی از برای تحقق منویات این گروه ویژه و بظاهر انقلابی مطرح شود؛ باشگاهی که قدر و شانی مجهول در توسعه عمومی فرهنگ و هنر لجن گونه پیش از انقلاب داشت و به عنوان میراث برجای مانده از دوران پهلوی، همچنان مجموعه ای ناشناخته از برای عموم جامعه فرهنگی کشور بود.



به این ترتیب باشگاه فارابی در آن مقطع زمانی توانست مشکل قانونی و سازمانی و در اصل کم سوادی و بی عرضگی این گروه ویژه را در طرح ریزی یک نهاد انقلابی شاخص از برای صنعت سینمای ایران حل نماید و ایشان نیز به روال مرسوم بسیاری از متولیان اجرایی کشور در آن دوران تنها به تغییر پیشوند از مجموعه های برجای مانده از دوران پهلوی کفایت نموده و به تغییر عنوان باشگاه به بنیاد بسنده نمودند.

کلید واژه :

فیلم سازی

،

پردیس های سینمایی

،

کمدی

ثبت نظرات
captcha